Kaip pakeisti dviračio grandinę namuose: išsamus vadovas Kauno dviratininkams

Kodėl verta išmokti keisti grandinę pačiam

Kauniečiai dviratininkai puikiai žino, kad mūsų miesto gatvės, ypač po žiemos, gali būti tikras iššūkis dviračio techninei būklei. Duobės, smėlis, druskos likučiai – visa tai prisideda prie greičiau susidėvinčių detalių. Ir viena iš jų – grandinė. Daugelis vežasi dviratį į servisą net dėl tokių, atrodytų, paprastų dalykų. Tačiau grandinės keitimas namuose – tai ne raketos mokslas, o įgūdis, kurį įvaldžius galite sutaupyti ir laiko, ir pinigų.

Pirmiausia, serviso paslaugos Kaune kainuoja nuo 10 iki 20 eurų už grandinės keitimą, nepriskaičiavus pačios grandinės kainos. Antra, ne visada turite laiko važiuoti į servisą, ypač vasaros sezoną, kai eilės būna nemažos. Trečia – tai paprasčiausias pasididžiavimo jausmas, kai žinai, kad tavo dviratukas veikia kaip laikrodis būtent dėl tavo pastangų.

Aš pats prieš kelerius metus nusprendžiau išmokti šio įgūdžio, kai viduryje sezono grandinė tiesiog nutrūko važiuojant Nemuno salos taku. Nuo to laiko visada turiu reikalingus įrankius ir žinau, ką daryti.

Kokie įrankiai jums reikės

Prieš pradedant bet kokius darbus, reikia pasirūpinti tinkamais įrankiais. Gera žinia ta, kad jų nereikia daug, o investicija bus vienkartinė ir tikrai atsipirks.

Grandinės spaustukas – tai pagrindinis įrankis, be kurio niekaip neišsiversite. Jis kainuoja nuo 5 iki 15 eurų, priklausomai nuo kokybės. Patarčiau nepirkti pačių pigiausių – jie greitai sugenda ir gali sugadinti grandinę. Vidutinės klasės spaustukas tarnaus daugelį metų.

Nauja grandinė – čia svarbu žinoti, kiek pavarų turi jūsų dviratis. 6-7 pavarų dviračiams tinka vienos, 8-9 pavarų – kitos, o 10-11-12 pavarų sistemoms reikia specialių, plonesnių grandinių. Kaune galite įsigyti grandinių „Decathlon” parduotuvėje Savanorių prospekte arba specializuotose dviračių parduotuvėse Laisvės alėjoje ar Jonavos gatvėje. Kaina svyruoja nuo 10 iki 40 eurų.

Šluostė ir valiklis – nors tai ne tiesiogiai keitimui, bet jau kai jau lendame prie transmisijos, verta viską gerai nuvalyti. Specialus dviračių valiklis idealus, bet tiks ir WD-40 ar net paprastas indų ploviklis su vandeniu.

Tepalo grandinei – po keitimo būtina gerai sutepti naują grandinę. Kaune drėgnas klimatas, tad geriau rinktis šlapiam orui skirtą tepalą.

Dar pravers švaros pirštinės, kad nesusiteptumėte rankų, ir laikraštis ar kartono gabalas ant grindų, jei dirbsite viduje.

Kaip suprasti, kad grandinė tikrai reikia keisti

Ne kiekvienas grandinės girgždėjimas ar pašokimas reiškia, kad ją reikia keisti. Kartais pakanka tiesiog gerai nuvalyti ir sutepti. Tačiau yra keletas aiškių ženklų, rodančių, kad laikas atėjo.

Pirmasis ir aiškiausias požymis – grandinė pradeda šokinėti ant žvaigždučių net švarios ir suteptos būsenos. Tai reiškia, kad ji ištįso ir nebeprisiliečia tinkamai prie dantukų. Ypač tai pastebėsite kopiant į kalnus ar stipriau paspaudžiant pedalus.

Antrasis – pavarų perjungimas tampa neaiškus, grandinė nenoromis pereina iš vienos pavaros į kitą, net kai perjungimo mechanizmas tinkamai sureguliuotas.

Trečiasis – vizualus nusidėvėjimas. Jei pažiūrėsite į grandinę iš šono, pamatysite, kad ji atrodo „ištįsusi”, tarpai tarp narių didesni nei turėtų būti.

Profesionalai naudoja specialų grandinės nusidėvėjimo matuoklį, bet namuose galite pasitikėti paprastu testu: patraukite grandinę nuo priekinės žvaigždutės. Jei ji atsikelia tiek, kad matote daugiau nei pusę žvaigždutės danties, tikrai laikas keisti.

Kaune, su mūsų klimatu ir kelių kokybe, vidutiniškai važinėjančiam dviratininkui grandinę reikėtų keisti kas 2000-3000 kilometrų. Jei važinėjate daug rudenį ir žiemą, kai drėgna ir purva – dar dažniau.

Pasiruošimas darbui: kur ir kaip geriausia dirbti

Grandinės keitimas nėra labai purvinas darbas, bet tam tikro pasiruošimo vis tiek reikia. Jei turite garažą ar rūsį – puiku. Jei ne, galima dirbti ir bute, tik reikia apsisaugoti nuo tepalo dėmių.

Idealus variantas – dviratis apverstas, stovintis ant vairo ir balno. Taip lengviausia pasiekti grandinę ir žvaigždutes. Tačiau jei turite brangų dviratį su jautria elektronika ant vairo ar baiminimatės subraižyti balną, galite tiesiog pasidėti jį ant šono. Bus šiek tiek nepatogiau, bet įmanoma.

Pasirūpinkite geru apšvietimu. Grandinės nariai maži, spaustuką reikia tiksliai užmaukšlinti – jei dirbsite prieblandoje, tik apsunkinsite sau darbą ir galite ką nors sugadinti.

Pasiruoškite vietą, kur padėsite seną grandinę – ji bus tepaluota ir purva. Senas maišelis ar laikraštis puikiai tiks.

Jei dirbate lauke, pavyzdžiui, kieme ar balkone, patikrinkite orų prognozę. Lietingas oras tikrai ne geriausias laikas šiam darbui, o stiprus vėjas gali nupūsti smulkias detales.

Senos grandinės nuėmimas žingsnis po žingsnio

Dabar pereikime prie praktinės dalies. Pirmiausia reikia nuimti seną grandinę. Kai kurios modernios grandinės turi specialų greitą jungiklį – tai labai palengvina darbą. Jei jūsų grandinė tokį turi, tiesiog atjunkite jį rankomis ar plokščiagalėmis replėmis. Atrodys kaip vienas narys, kuris šiek tiek kitoks nei kiti, dažniausiai kitos spalvos.

Jei greito jungiklio nėra, imkite grandinės spaustuką. Pasirinkite bet kurį grandinės narį (geriau ne prie greito jungiklio, jei toks yra). Užmaukšlinkite spaustuką ant grandinės taip, kad jo smaigalys būtų tiksliai priešais grandinės kaištį (tą mažą cilindrą, kuris jungia narius).

Pradėkite sukti spaustuką. Jausite pasipriešinimą – tai normalu. Neišspauskite kaištuko iki galo! Jums reikia tik tiek, kad grandinė atsijungtų, bet kaištis vis dar liktų vienoje grandinės pusėje. Jei visiškai išspauskite, vėliau bus labai sunku jį įkišti atgal.

Kai kaištis išėjo pakankamai, grandinė turėtų lengvai atsijungti. Jei ne, dar šiek tiek pasukite spaustuką. Dabar atsargiai nuimkite grandinę nuo žvaigždučių. Geriausia pradėti nuo galinių, tada nuo priekinių.

Prieš išmesdami seną grandinę, suskaičiuokite, kiek joje narių. Tai labai svarbu, nes naują grandinę reikės sutrumpinti iki tokio pat ilgio. Galite tiesiog padėti seną grandinę šalia naujos ir palyginti.

Naujos grandinės montavimas ir ilgio parinkimas

Nauja grandinė dažniausiai ateina ilgesnė nei jums reikia – ji skirta įvairiems dviračių dydžiams. Todėl ją reikės sutrumpinti. Čia ir pravers senos grandinės narių skaičius.

Išdėliokite naują grandinę šalia senos ir suskaičiuokite, kiek narių reikia pašalinti. Jei senos grandinės nebeturite arba ji buvo netinkamo ilgio, yra kitas būdas: užmaukite naują grandinę ant didžiausios priekinės ir didžiausios galinės žvaigždutės, bet NEPERVERKITE per perjungimo mechanizmą. Tiesiog sujunkite abu galus po apačia. Pridėkite dar du narius – tai bus tinkamas ilgis.

Kai žinote, kur kirpti, naudokite spaustuką kaip ir nuimant seną grandinę. Išspauskite kaištį toje vietoje, kur norite atskirti. Šį kartą galite išspausti iki galo, nes tos grandinės dalies nebereikės.

Dabar užmaukite grandinę ant dviračio. Pradėkite nuo priekinės žvaigždutės, tada perverkite per galinį perjungimo mechanizmą. Čia būkite atidūs – grandinė turi eiti per abi mechanizmo skriemulėles (ratukus). Pirmiausia per viršutinį, tada per apatinį. Tai labai dažna klaida – praleisti vieną iš jų.

Kai grandinė užmaukta, sujunkite abu galus. Čia vėl pravers spaustukas. Sudėkite abu grandinės galus taip, kad skylės sutaptų. Įkiškite kaištį (jei jį išėmėte) arba naudokite naują iš komplekto. Dabar spaustuką apverskite – naudosite kitą pusę, kuri ne spaudžia, o įspaudžia kaištį atgal.

Atsargiai sukite, kol kaištis įeis iki galo. Turėtų būti vienodai išsikišęs iš abiejų grandinės pusių. Jei viena pusė labiau kyšo – dar šiek tiek paspauskite.

Patikrinimas ir reguliavimas po keitimo

Kai grandinė sumontuota, dar ne laikas šokti ant dviračio ir lėkti Kauno gatvėmis. Pirmiausia reikia viską patikrinti.

Pabandykite rankomis pasukti pedalus (dviratis vis dar apverstas ar ant šono). Grandinė turėtų sukti sklandžiai, be jokių trūkčiojimų ar užstrigimų. Jei jaučiate, kad kažkur stringa, patikrinkite, ar teisingai užmaukta per perjungimo mechanizmą.

Perjunkite visas pavaras – nuo mažiausios iki didžiausios ir atgal. Stebėkite, kaip grandinė pereina nuo vienos žvaigždutės prie kitos. Jei pastebite, kad kažkurioje pavaroje grandinė trinasi į perjungimo mechanizmą arba nenoromis pereina, gali reikėti sureguliuoti perjungimo mechanizmą. Tai jau kita tema, bet dažniausiai užtenka pasukinėti reguliavimo varžtus ant perjungiklio.

Patikrinkite grandinės įtempimą. Ji neturėtų būti nei per įtempta, nei per atlaidi. Kai dviratis stovi ant didžiausios priekinės ir mažiausios galinės žvaigždutės, perjungimo mechanizmo apatinis ratukas turėtų būti beveik vertikaliai. Jei grandinė per atlaidi, galbūt ją reikia dar sutrumpinti vienu nariu.

Prieš pirmą važiavimą būtinai sutepkite naują grandinę. Nors jos ateina su gamykliniu tepimu, papildomas tepimas tikrai nepakenkš. Lašinkite po lašelį tepalo ant kiekvieno nario viršutinėje grandinės dalyje (tarp žvaigždučių), tada kelis kartus pasukite pedalus atgal, kad tepalas pasiskirstytų. Po to švariu skudurėliu nušluostykite perteklinį tepalą – jis tik pritrauks purvą.

Pirmasis važiavimas ir ko tikėtis vėliau

Kai viskas padaryta ir patikrinta, laikas trumpam bandomajam važiavimui. Nerekomenduočiau iš karto lėkti į ilgą kelionę – geriau pasivažinėkite kieme ar netoliese nuo namų.

Pirmieji keliasdešimt kilometrų nauja grandinė „prisidirba”. Galite pastebėti, kad ji šiek tiek girgžda ar ne taip sklandžiai veikia kaip tikėjotės. Tai normalu. Naujos grandinės nariai dar standūs, tepalas dar nepasiskirstė idealiai. Po 50-100 kilometrų viskas susitvarkys.

Stebėkite, ar grandinė nešokinėja stipriai paspaudžiant pedalus. Jei šokinėja, gali būti kelios priežastys: arba grandinė neteisingai sumontuota, arba žvaigždutės jau per daug nusidėvėjusios. Taip, kartais keičiant grandinę paaiškėja, kad reikia keisti ir žvaigždutes – sena grandinė buvo pritapusi prie nusidėvėjusių dantukų, o nauja nebeprisitaiko.

Kaune, su mūsų kalneliais (ypač važiuojant į Žaliakalną ar Aleksotą), grandinė patiria nemažą krūvį. Todėl pirmąsias kelias dienas būkite ypač atidūs, kaip ji elgiasi kopiant į kalnus. Jei viskas gerai – sveikinu, sėkmingai pakeitėte grandinę!

Priežiūra, kad nauja grandinė tarnautų ilgai

Grandinės keitimas – tai ne vienkartinis įvykis, o dalis bendros dviračio priežiūros. Kad nauja grandinė tarnautų kuo ilgiau ir nereikėtų greitai kartoti visos procedūros, svarbu ją tinkamai prižiūrėti.

Reguliarus valymas – tai svarbiausia. Kaune, ypač rudenį ir pavasarį, ant grandinės kaupiasi smėlis, purvas, druskos likučiai. Visa tai veikia kaip šlifavimo pasta, greitinanti nusidėvėjimą. Idealiu atveju grandinę reikėtų valyti kas 200-300 kilometrų, o jei važinėjate purvu – dar dažniau.

Valyti galima specialiu grandinės valikliu (tokius parduoda dviračių parduotuvėse) arba tiesiog šepečiu ir valikliu. Yra specialūs grandinių valymo įrenginiai, bet pradžiai užteks ir senos dantų šepetėlio. Gerai išvalykite tarpus tarp narių, nes būtent ten kaupiasi daugiausia purvo.

Po kiekvieno valymo – būtinai sutepkite. Sausa grandinė dėvisi kelis kartus greičiau nei gerai suteptas. Kauno klimatui geriau rinktis šlapiam orui skirtą tepalą – jis nelabai nuplaunamas lietaus. Sausam orui skirtas tepalas tinka vasarą, kai ilgai nelyja.

Svarbus patarimas: netepkite WD-40 kaip pagrindiniu tepalu. Taip, jis puikiai valo ir išstumia drėgmę, bet kaip tepalas netinka – per greitai išgaruoja. WD-40 naudokite valymui, o po to užtepkite tikrą grandinės tepalą.

Kas kelias savaites patikrinkite grandinės būklę. Ar nėra rūdžių? Ar ji sklandžiai juda? Ar negirgžda? Šie paprasti patikrinimai padės laiku pastebėti problemas ir išvengti staigių gedimų.

Dar vienas dalykas – saugokite dviratį nuo drėgmės. Jei laikote lauke ar drėgname rūsyje, grandinė greičiau rūdija. Idealus variantas – sausas garažas ar butas. Jei tai neįmanoma, bent jau stenkitės po lietaus nušluostyti grandinę ir sutepti.

Ką daryti, kai kažkas nepavyksta

Net laikantis visų instrukcijų, kartais kažkas gali nepavykti. Nesijaudinkite – tai normalu, ypač pirmą kartą. Štai kelios dažniausios problemos ir jų sprendimai.

Grandinė nuolat nušoka – dažniausiai tai reiškia, kad ji per atlaidi arba neteisingai užmaukta per perjungimo mechanizmą. Patikrinkite, ar tikrai eina per abu mechanizmo ratukus. Jei taip, galbūt reikia sutrumpinti dar vienu nariu.

Nepavyksta sujungti grandinės galų – tai viena dažniausių problemų. Kaištis tiesiog neįeina arba įeina tik iš vienos pusės. Patarimas: įsitikinkite, kad abu grandinės galai tiksliai vienas priešais kitą. Kartais padeda šiek tiek pajudinti grandinę šonus, kad skylės idealiai sutaptų. Jei kaištis per daug išsikišęs, naudokite spaustuką jį šiek tiek įspausti atgal.

Grandinė girgžda net sutepus – gali būti, kad tepalo nepakanka arba jis nepateko tarp narių. Pabandykite dar kartą sutepti, šį kartą lašindami tepalą tiksliai ant kiekvieno nario ir sukdami pedalus, kad tepalas įsiskverbtų. Jei vis tiek girgžda, galbūt grandinė per daug įtempta arba yra kita mechaninė problema.

Spaustukas sugenda darbo metu – jei naudojate pigų spaustuką, jo smaigalys gali sulinkti ar nulaužti. Todėl ir sakiau, kad verta investuoti į normalios kokybės įrankį. Jei tai įvyko, teks nueiti į dviračių parduotuvę ir nusipirkti naują. Laimei, Kaune jų yra pakankamai.

Nauja grandinė šokinėja ant žvaigždučių – tai gali reikšti, kad žvaigždutės per daug nusidėvėjusios. Sena grandinė buvo pritapusi prie jų formos, o nauja – ne. Sprendimas, deja, brangus – reikės keisti ir žvaigždutes. Todėl patariama keisti grandinę reguliariai, neprivedant iki kritinės būklės – taip išsaugosite žvaigždutes.

Jei susidūrėte su problema, kurios negalite išspręsti, nebijokite kreiptis į dviračių servisą. Kartais profesionalo žvilgsnis padeda greitai rasti problemą, kurią patys ieškotumėte valandų valandas. Kaune yra keletas gerų servisų – „Velo Šeima” Savanorių prospekte, „Dviratis.lt” servisas Jonavos gatvėje, arba mažesni, bet ne mažiau profesionalūs servisai senamiestyje.

Kai grandinė keičiama ne pirmą kartą

Kai jau kartą pakeisite grandinę ir viskas pavyks, kitas kartas bus daug lengvesnis. Įgūdis išlieka, o pasitikėjimas savo jėgomis auga. Daugelis dviratininkų, kurie išmoko keisti grandinę patys, vėliau ima domėtis ir kitais dviračio priežiūros aspektais – stabdžių reguliavimu, ratų centravimo, perjungimo mechanizmų nustatymu.

Tai ne tik praktiškas įgūdis, bet ir tam tikras ryšys su savo dviračiu. Pradedi geriau suprasti, kaip jis veikia, kodėl kartais girgžda ar nelygu perjungia pavaras. Tai ypač naudinga ilgesnėse kelionėse – jei kažkas nutinka toli nuo namų, žinai, kad galėsi bent jau laikiną problemą išspręsti pats.

Kaune vis daugiau žmonių renkasi dviratį kaip pagrindinę transporto priemonę. Važiuojame į darbą, į universitetą, į parduotuves. Dviratis tampa ne tik sporto įrankiu, bet ir kasdieniu bendražygiu. O kiekvienas bendražygis nusipelno geros priežiūros.

Grandinės keitimas namuose – tai pirmasis žingsnis į savarankišką dviračio priežiūrą. Nereikia brangių įrankių, specialių žinių ar ypatingų gabumų. Reikia tik noro, kantrybės ir šiek tiek laiko. Pirmą kartą gali užtrukti valandą ar net ilgiau, bet vėliau visą procedūrą atliksite per 15-20 minučių.

Taigi, jei jūsų grandinė jau girgžda, šokinėja ar akivaizdžiai nusidėvėjusi – nebevežkite dviračio į servisą. Nueikite į dviračių parduotuvę, nusipirkite naują grandinę ir spaustuką, grįžkite namo ir padarykite patys. Rezultatas ne tik sutaupyti pinigai, bet ir pasididžiavimas, kad jūsų dviratis vėl veikia kaip naujas – ir tai jūsų nuopelnas. O kai kitą kartą sutiksite draugą, kuris skundžiasi dviračio problemomis, galėsite pasiūlyti pagalbą ir pasidalinti įgytomis žiniomis. Būtent taip ir formuojasi dviratininkų bendruomenė – ne tik bendrai važiuojant, bet ir padedant vieniems kitiems prižiūrėti savo geležinius žirgus.

You May Also Like

More From Author